電影放映

九槍

輔導級
九槍

節目簡介

國影電影編號:M202303002

放映規格:DCP

級別:輔15

片長:90分鐘

發音:華語、越南語

字幕:中英

 

蔡崇隆 TSAI Tsung-lung|臺灣Taiwan|2022|DCP |Colour|90min

 

2022 金馬獎最佳紀錄片 Best Documentary, Golden Horse Award

 

★ 3/4(六) 11:00 場次有映後座談 Q&A after screening.
主題:紀錄片創作
講者:
蔡崇隆/《九槍》導演
盧盈良/導演

★ 3/18(六) 14:00 場次有映後座談 Q&A after screening.
主題:移民工議題與文學
講者:
蔡崇隆/《九槍》導演
顧玉玲/作家

★ 3/29(三) 19:00 場次有映後座談 Q&A after screening.
主題:移工人權與警政改革
講者:
蔡崇隆/《九槍》導演
王惀宇/資深警察

 

 

越南青年阮國非為了早日還債,淪為臺灣人鄙夷的「逃跑外勞」。他靠著優秀的建築技術帶領一班移工兄弟,在新大樓建案最多的新竹一帶打工賺錢,隨著存款不斷累積,回國創業的夢想也即將實現⋯⋯。

《九槍》以非法移工阮國非命案為前景,面對這位「不完美的受害者」,主流媒體並未給予過多的關注。本片透過重構阮國非的生命軌跡,結合事件原始錄像與移工勞動現場考察,引導觀眾思考,阮的死亡個案背後,其實存在著更大的結構問題。

 

NGUYEN was reported for a car theft and ended up being shot nine times by police officer CHEN Chung-wen. NGUYEN bled to death on the way to the hospital. The public supported CHEN's use of firearms against the runaway migrant who resisted arrest. Were the nine shots the only cause of NGUYEN's death? When the perpetrator isn't necessarily the true perpetrator, is the imperfect victim the one to blame?