電影放映

【修復時光】不散(4K修復版)

普遍級 0+
【修復時光】不散(4K修復版)

節目簡介

國影電影編號:M202202009

放映規格:DCP

級別:普遍級

片長:82分鐘

發音:國語

字幕:英文

 

不散 Goodbye, Dragon Inn

蔡明亮 TSAI Ming-liang|2003 |台灣 |82min | DCP|彩色|普遍級| 國語|英文字幕

2003 威尼斯影展

大雨連綿的夜裡,一位日本青年闖進即將停業的福和戲院,看著泛黃的舊片重演。老戲院的歇業前夕,胡金銓紅極一時的《龍門客棧》在銀幕上響起威震八方的嗩吶聲,然而昔日盛況不再,偌大的影廳再裝不滿觀眾,那些仰望銀幕的身影,是百無聊賴的人,還是徘徊在過去的幽魂?陰暗的長廊與樓梯、孤伶伶的售票口、空無一人的放映室,雨聲、跫音、呼吸,電影院空間宛如巨大的身體,流淌各種欲望與情感,親密又疏離。時間流逝如水,滴答聲倒數著離別,武俠電影的榮光在膠卷轉動間消逝,映後兩名老演員垂淚對望,在下雨的日子,那些沒被說出的情感,迴盪在片尾曲〈留戀〉結束後,依舊流連不散。

本片是2019年於威尼斯影展放映的4K修復版,搭配「島嶼江湖:武俠在台灣」特展的《龍門客棧》35mm膠卷場接連上映,期望透過不同媒材、景框內外的互映,形成彼此交織的影史對話錄。

It is the last screening before an old movie theatre shuts its doors forever. A young Japanese man runs into the theatre to take shelter from the pouring rain. The theatre appears empty, void of life and yet there are other presences than just the few spectators. The Japanese guy notices a couple of men who look very much like the actors on screen. Older now, they sit in the dark in the empty theatre, watching their own movie, reminiscing and mourning.... Are these people real? Or are they the spirits who refuse to leave?